ANTU JENET


Bejumpa agik kita dalam tuk. Dalam blog kelakar Sarawak kamek. Kali tuk aku nak cerita sikit hal-hal antu, semasa aku jaman kecik kecik dolok. Benar sik benar aku sik pasti, sebab aku pun sik pernah tetanggar. Coma nengar dari cerita-cerita sidak urang tua-tua kita, yang ada kedaknya memang nya madah nya pun pernah kenak. Cerita antu kali tuk, aku lebeh numpu cerita-cerita yang pernah aku dengar semasa aku dah diam di simpang gitak matang.

Antara cerita antu yang agak tekenal juak disekitar kawasan petra jaya dolok, ialah Hantu Jenet, Hantu Rumah Hj.Wet, Hantu Pokok Jerin, Hantu bangkit, Hantu Pontianak dan Hantu Tanggalan. Ku nyerita sigek sigek k. Usey usey…mun sik abis ari tuk, kita nyambong isok. Tuk, lom start pun dah ngerembang bulu tengkok aku molah tok. Apa siknya, molah cerita mcm tuk, dudok sorang-sorang lam bilit computer, jam dah koi 1.35 menet pagi, lain juak rasanya tuk. Semadi juak makey api letrik, mun macam marek makey pelita…aok jauh pakwi jak…put nden kata urang marek, terus beketum jak lam kelambu.

Jeng…jeng….jeng..Aku mula ngan cerita Hantu Jenet. Mun sapa maseh ada ninek ato datok, yang pernah diam disekitar petra jaya, mesti sidak tauk ngan cerita Hantu Jenet.

Sebenarnya, Jenet ya pompuan cina, kacak, begerek ngan sidak askar urang puteh dolok, jaman sidak urang puteh megang negeri kita tuk. Biasa lah, bila begerek tuk, you lap me, me lap you, ko lah bulan, ko lah bintang…macam ya lah nya duak begerek.

Bila dah saat ketikanya sidak askar urang puteh balit ke negeri sidak pun, jenet tek kenak tinggal lah peras nonggeng di situk ajak. Tauk ajak kita, bila ati ya dah suka, sik pat ditahan-tahan agik, kita jak tauk macam ni rasa atinya. Jadi pakey si Jenet tek memuaskan atinya, nunjuk betapa setianya ngan urang puteh ya, sik panjang cerita, nya terus munoh nya pun, dengan ngantong nya pun kat pokok pedada sik jauh dari jambatang gantong lamak ya, kinek tuk, jambatan gantong ya pun sik ada agik k bukti ku nak madah ngan kitak urang.

Bila cerita Jenet munoh nya pun tersebar, secepat kilat juak cerita antu nya ngelayo malam-malam ari encarik mangsa. Dolok bukan macam kinek tuk. Jalan matang gitak tuk gik bebatu batu jalannya, ada yang jalan tanah kunin. Agik makey pelita . Bayangkan suasana malam, semua sik berani keluar umah, semua beketum dalam kelambu masin-masin. Beketek jak bunyi di luar, bero-bero mata lingas nanggar dari dalam kelambu, takut ada pa pa di luar ya.


Jadi tiap malam sik ada urang berani nak kuar malam gilak, Cuma esok arinya akan kita dengar macam-macam cerita. Sama ada benar ato isik, kesahihannya sik dapat dipasti. Nyak ajak jakok aku kali tuk, kelak kita nyambong ngan cerita antu lain gik. Dalam seminggu ada sigek duak nok k baca dalam tuk, muak juak k ngibor ati dirik pun. Klak kita nyambong hal antu lain gik.

0 Response to "ANTU JENET"