SOTAT NGAN MENAOI

Ado udik cita si Sotat tuk. Kali tuk, cerito nyo ngan menaoi belombak sapa olok sampey kalan Ah Ho muara tebas.

Nengar ceritonyo konok nyo ari yo, nyo nyaring ikan di pasir puteh kat selabat yo. Nang alu sik do popo oleh nyo ari yo. Yo baruk nang siai. Nang alu lamus kali jak. Sik penah wak nyo macam yo. Selalunyo, mun paling jaik pun, sekurang-kurang nyo, ado wak tigo ekor ikan murak lekat kat jarin nyo, tuk nang alu lamus. Dih wak rasonyo ari yo, aso wang nak manas pun ado rasonyo.

Ari belukuk si Sotat, nyarin sik leh papo.

“Tuk belukuk bini ku sik molah bekai ngan aku ari tuk lah tuk” kato nyo ngerepak sorang dirik sambei narit saoh alu nayong pulang. Sian wak niatnyo macam yo. Kurit kurit nayong sorang dirik, sik do oleh popo. Lemah lintuk wak uponyo.

Alam nyo yo bedayong, ado lah sekor menaoi yo, nang ari tadik uponyo nang malar nririn nyo yo. Kali tuk, manaoi yo terbang makin dekat ngan nyo, makin rendah, pusin pusin atas palak nyo. Sotat eran, po nak maneoi yo macam urang bebadak wak ekot nyo ya. Ujong-ujong, sik tan atinyo, alu di serendo nyo naoi yo.
“O…! siai kau yo…po hai kau tekelendor kelendor rah aku tuk?” kato nyo nanyak menaoi yo.
“Sik do popo tat ah…cumo nak mbak kau lombak tuk” jawab menaoi yo.

Menaoi ngutik Sotat, encabar nyo mbak belombak,
sapo sampey olok di kalan Ah Ho Muara Tebas.

“Aih…! Bani nar wak kau nok encabar aku tuk, aku dah manas tuk” kata sotat nyawab menaoi balit.
“Ajulah…apo tunggu agik, ju kito wak lombak, sapo lok atang kalan Ah Ho, kat Muara Tebas yo” kata menaoi yo encabar sotat.

Sik manyak cito sotat, alu nabun perauk nyo didayong nyo. Nyulun jak upo perauk sotat nuju ke Muara Tebas. Menaoi nanggar cam yo, alu ngpak wak nyo, nang sik tentu wak kebo sayapnyo. Nang bagey apo nyo wak yo belombak. Nang samo samo sik maok kalah. Kejap menaoi yo, kejap sotat, beguiler giler kedepan kebelakang.

Sotat sik banyak caro gik, alu nguar dayongnyo, encoro nayong ke depan
menaoi lalek nanggar nyo

Menaoi eran nanggar sotat terus nabun endayong pauknyo

Sotat dah nyingap-nyingap nyawonyo, pi tetap sik maok kalah, maseh wak ngetis dayung dikuar nyo. Gio wak menaoi yo, nang kebab kebab wak upo sayap nyo, samo laju jak upo nya duak yo. Adan dah makin dekat. Kalan Ah Ho dah nampak benar, nyo duak yo dah samo samo sik maok kalah. Nampak si sotat nang dah macam urang nak leput dah, menaoi dahbagey urang encedoi bigik matonyo ngebo sayapnyo, TIBO TIBO……………menaoi macam urang berenti ngebo sayapnya. Melayang-layang jak ke depan. Sotat ngambik peluang terus ngayoh perauknyo. Udah nampak upo perauknyo kedepan ikit ari menaoi ya. Dan akhirnyo, sotat olok sampey, dengan penatnyo, turun nait wak bagey nafas nyo.


“Nang sengajo kuat kau tat, dah abis caro ku nok melawan kau, sampe krem (cramps) sayap ku tat”  kata menaoi ya ngan sotat.
kalan Ah Ho Muara Tebas.

Menaoi madah ngan sotat sayap nyo krem (Cramp)

gambar iasan Sotat sampey dolok

Jangan lupak ngeLIKE nyo. Mun apat COMMENT agik bagus.

0 Response to "SOTAT NGAN MENAOI"