SOTAT DENGAN ULAR

Macam biasa si sotat tuk, mun kak lelah kejo, nyo ilek-ilek, mupok ngeser kat bekainyo, mukak apo bekai nok polah bini nyo ari tuk tek. Diambik nyo takin nok k nyo mbak bekai yo, alu diselok nyo dalam yo. Bungkus kecik jak ari tuk, yo pun begolong-golong lam upeh pinang. Pelan-pelan sotat mukaknyo. Wah…tang bunyi suspen jak bunyi nyo. Siger siger tali upeh yo diusey nyo. Sampey wak bini sotot tuk, nang yakin nyo yo ngikatkan bekai sotat cam yo ilak. Sampey lah abis dibukak sotat, teburey tali upey yo muo, upeh pun dibukak. “O tedah ku pun” kato sotat lam atinyo. “Bandong rebus ngak bekai bini ku ngan aku” kato nyo agik.

Udah yo tek, tepule pule ngan belukuk bandong bekainyo, kiro dah nak nyuap lam mulut nyo, tibo tibo….jeng jeng jeng….Shhhiiiiiiiiiittttttttttttt kato bunyi ari tepi kanan sotat dudok. Sotat alu berenti nok nyuap bandong lam mulut nyo. Lingo-lingo encarik nok bunyi yo tek. Wak tigo kali ninjo belakang, depan, kerek kanan, sotat meranikan diriknyo, encabar bunyi ya tek.

gambar iasan ajak, gambar sotat pun lom siap

“Oi…! Sapo yo, mun nang bani….cobo ko ngecoi lok, nampakkan ko pun, sik bani ko ngecoi, encengoi pun jadilah” kato sotat merani dirik nyo pun. Sik do wak nampak popo, garik pun sik. Sotat nok neruskan makan nyo. Sekali lagik baru wak nak nyuap, ado udik bunyi yo tek. Wah…kali tuk sotat alu manas, kah nyo bandong dibah, nyo terus berdiri cekak pinggang, nyerao nyerin nyerin bunyi urang nak kelaie.
“O….! sapo ko yo berani nok ngaco aku tuk, aku sikdo nok ngaco kau yo, iboh bujat ilak, mun ko berani, ngecoi kau, jangan main betekum betapok ngan urang mcm yo” kato sotat mbak ati panas.

Tibo-tibo……ari sebelah kanan, kuar ari lam parit, kenjeng kenjeng ular tedung bediri samo tinggi ngan sotat wak upo nyo. Wah sotat dah sik pat nak molah popo gik. Pucat besey wak muko nyo. Aso wang tekecup wak bang jobonyo nanggar ular tedung sebelah kanan nyo yo.

Pelan pelan ular tedong yo nurunkan badannyo, alu ngelek ikit palaknyo. Sota ya wak, pelan pelan wak dudok udik, mato nyo nang terus nuju ular yo jak, sik tauk po gik nok polah nyo. Ular tedong yo tek terus merayap, ngaggak dekat sotat dudok, lalu madah ngan sotat “mintak ikit bandong tat, ingin wak aku nak makan bandong yo” kata ular yo mintak ngan sotat.

Yo gabi, baruk lah tenang ikit aso sotat bilo ular madah macam yo. Alu dipatah nyo duak bandong rebus nok dibekai nyo tek, beriknyo ngan ular yo sikit. “Kau sik madah awai ngan aku, mun sik tek apat wak aku bekai banyak ikit” kato nyo madah ngan ular yo. Ular yo dah sik pat agik nok nyawab, sebab tekelan ngan bandong yo kejap. Mato nyo jak pelik pelik nanggar kan si sotat yo.

 Mato ular tuk pelik pelik ajak, sik pat kakar agik,
tekelan bandong rebus


Jangan lupak ngelik LIKE, mun ado komen agik bagus.

0 Response to "SOTAT DENGAN ULAR"