PENGANTEN MANSEA MAREK



Diatas permintaan salah seorang peminat blog tuk, adik Pak Liaw Liaw seorang rakan teman FB kamek, nyo madah, coba kita ngingat, hai penganten lamak dolok, penganten urang menseo dolok, mintak mun apat mek nulis, encarik siger duak gambar gambar lamak katanyo.


TERIMA KASEH adik akak diatas perhatian, kerjosamo nyokong maco blog kamek tuk, gio wak ngan adik kakak merik gambar lamak k ngiasnyo. Pemintaan macam tuk, mun apat mek nok nuney nyo, mek encobo, mun sik pat, minta maaf awai…kadang ado dapat carik, ado lak, bilo nak nguno nyo pandey ngilang nyo pun.

Jadi kito cerito hai penganten enseo. Aku terus mulo ngan sidak nok penganten jak lah. Nak embejo dolok ngan kinek tuk, nang jauh ilak panggang yo aria pi. Mun panggang ikan tongkoi yo, terus sik tang nyo nak masak, ni nunggu amak ilak yo.


Uruang dolok, betedah wak aku, sidak pelamen, bilit, mano pandey urang tuo , adik kakak jak ngatoinyo. Dah gantong kelambu, lilit sikit-sikit ngan bungo, nyo lah yo. Mun palamen lak, mano nok ado jak…dak papan semper ke pletpomnyo, dah yo, buloh belah sidak, lengkok nyo sio, lengkok nyo situk, molah bungo kato nyo pun, ikat ngan dawe. Ado wak meli kertas bungo, mirah gadong kuning, ngekot wono sukonyo. Tampai sidak kat buloh yo. Tanak nyo tepong kanji pakey molah linut pakey melekat kertas yo. Ukan linut nok pakey makan yo, mun dah ndak tan agik nyawo nanggar linut yo…apat wak k berulam, maok molah sambai olehnyo…sambei molah pelamen sambei berulam linut.

Udah yo tek, lilit nyo kertas bungo ngekot nok polah sidak yo. Dolok selalunyo, mun dejain (Design) yang pemos (Famous) yo, nang dejain bulan bintang selalunyo.


Nok pakey ngarak, yo, selalunyo diambik sitak kesi (Kerusi), ikat nyo samo ado batang buloh ato batang kayu, sisup nyo pah kesi yo, ikat nyo wak ngan dawe. Samo wak temisei nyo molah pelamin tadik. Como, nok pakey ngarak tuk, macam jak dejain polah sidak. Ado kudo, ado wah nanas, ado lambang lop (love), macam lah. Nang bedengah jak pak nganten naggar nok k ngarak nyo yo.


Bilo udah lekah muo nyo, sampey ari nyo, mako, mulo lah ari penganten kito. Penganten mpuan awai dah dudok kat kersi, lileh jak celah tedah tam panas nunggu nganten laki dating. Marek ni ado kipas angin. Dah yo, urang kito wak, bilo dah gumpoi nanggar nganten, nang bagey wang sik kalak ansong sidak nyo begelumok pan penganten yo, ni ndak adok macam urang nak leput bagey nganten puan nunggu.

Nganten laki, dudok lah nyo kat nok k ngarak tek. Udah yo, duak org mikoi depan wak org mikoi belakang. Ado wak mun nok k ngarak yo besar ilak, sampe nam lapan org sidak mikoinyo, besempang sebelah kerek kanan gik kayu k mikoi yo disisup bah kesi pat dudoknyo.


Baraklah penganten laki tek di pikoi sidk ke umah penganten pompuan. Atang sio, malu-malu kucing penganten laki yo nait tanggak umah nganten pompuan yo. Sampey kat pelamen yo, sebelom dudok, penganten laki ke nyembak dolok panganten pompuan yo ngan percak puteh. Ado wak urang kah cicin mas sio, ado nyo losong camyo jak. Dah kak jembak tek baruk sidak bandin.


Lepas banding ado wak tigo acaro gik polah sidak. Mesti maok kuar pintu wak, k tanggar sidak dibah nun. Bilo penganten yo diri depan lang yo, urang dibah repak tangan, adok nyo ngelujik. Udah yo, dimbak penganten yo adat turun nait tanggak. Ado nyo molah tigo kali ulang, ado nyo tujoh, nanggar upo nganten yo wak. Mun tang ajor uponyo, polah tigo jak hehehehe.

Lepas adat turun tanggak, baruk makan nasik temuan. Udah yo, baruk turun ke sungey mbak pakuk, sireh, pinang , pisok kecik pakey muang ke sungey. Muang perajo kata urang dolok, takut lak tungka laus.

Munn ok cerito panjang lebar hai adat resam penganten kito menseo dolok, sampey isok baruk abis kali. Sengan tuk ajak apat ku kah lam tuk lok, k kito samo bekenang hai-hai menseo. Arap PAK LIAW PIAW puas ngan cito yo.

0 Response to "PENGANTEN MANSEA MAREK"