MACAM NI URANG KAMPONG DOLOK NGILANG DEMAM PANAS.

NGILANG DEMAM PANAS CARA KAMPONG.


Dah mupok nak jadi dukun dah aku lam tuk. He he he..sekedar k kita bekenang ajak, sekurangnya ada juak k ingat kita. Geng-geng lain rasanya mesti ada juak yg pernah berubat makey cara tuk. Mana yang laya-laya kamek tuklah. Kitak urang miak kinek tuk kali sik nemu berubat cara macam tuk.

Kinek tuk, sini sini jeraya dah sampey, negeri kita dah makin maju, walopun jeraya tanah ajak kali,
sekurangnya dah sampey ke kampong.

Kemudahan kinek tuk, iboh cerita agik, nang dah jauh maju, mun nok nyebut istilah perubatannya kali, bebelit juak lidah kita mun sekolah sik tinggi nok nyebutnya. Sikit deman jak ke klinik, ke sinse, ke spetar  mun dah lebih gilak rasanya. Kemudahan semua dah ada, walo pun diam jauh di kampong, tapi dah banyak kampong-kampong kita dah sampey jeraya, dapat makey motosikal, motokar, lori, bas, van, macam jak nok dipakey, sukati mileh jak. Sungei ya dah sik tanggar urang agik. Ya nyuroh boyak ya sem ekin bekaol lam sungey ya.

Dolok, sungey macam tuk jak dipakey mudit ke kuching. Bejam jam jak mun makey ekpress. Mun bedayong, iboh cerita agik, bebekal indah urang tua kita marek mun nak mudit ke kuching.

Kinek tuk pun ada juak sikit sikit, tempat yang maseh agik ngantar sidak jabatan kesehatan ke kampong makey bot. Terutamanya di kawasan ulu-ulu sungey.

Dolok, betedah juak kita….mun ada pun sidak pegawe perubatan, yang atang kampong, ya pun duak minggu sekali, ato pun kadang sebulan sekali, sidak medical makey long bot ya, makey perauk temue panjang. Sia jak lah tempat urang pegi geceknya pun, mintak ubat. Mana yang dapat naham sakit, terpaksalah padey pandey ngembak nyawa nunggu ari sidak ya nak datang, kadang kelak terus sik sempat nok nunggu sidak ya atang, terus pulang sik madah sidak nok sakit ya. Sian juak musim ya.
Jadi maka yalah timbol idea-idea urang kampong dolok, nang kira begeliga juak palak sidak ya, mikir, encarik kaedah apa juak pakey ngilang mun ada penyakit penyakit yang nyerang indok kakak di kampong dolok. Antaranya, ngilangkan demam panas.

Demam panas tuk, selalunya, tuboh kita derang dingin jak rasanya. Badan kita mun pegang panas, tapi kita pun rasa sejok. Kadang pandey begegar beguyuk urang olehnya.

Entah dari sinikah ninek datok kita belajar dolok, ato dapat siger idea, pakey sidak muang ato ngubat urang kenak demam panas ya. Aku pun tuk pernah duak kali berubat makey kaedah macam ya. Tuney tuney kata urang kita, macam kunyit ngan kapor jak rupanya, muli baitnya.

Derang aik panas di dapor sampey ngerodak.

Caranya, mula-mula kita jerangkan aik lam ketel besar di dapor. Udah ya sedia kan timbak/baldi, mun ada baldi aluminium macam marek agik bagus, baldi pun baldi besar, bangku  rendah mu nada, agik selesa urang demam ya, dah ya tikar bemban ato tikar rotan besar juak.

Bangku pakey nok berubat tek dudok dalam gelong tikar kelak.

TIMBAK ato baldi aluminium pakey kah lam gelong tikar ya juak, dah ya tuang aik panas lam tuk kelak.

Bila aik dah ngerodak, urang yang demam ya, disuroh dudok di bangku rendah yang kita sediakan  tadik, dikumbuk dengan tikar, dengan ngelongkan tikar ya musin urang demam ya. Jadi urang deman ya dikelilin bekumbuk lam tikar ya. Jangan lupak, baldi aluminium tadik, kah depan nya dudok sama dalam tikar ya juak. Kemudian, jangan lupak juak, merik ruang cukup pakey kita nuang aik panas yang dah ngeredak tadi ke dalam baldi di didepan tempat urang demam ya dudok. Dah ya biarkan nya bekum lam tikar ya, dengan wap aik panas nok kak dimasak kita tadik.

Urang demam panas tek dudok bekum dalam tikar tuk, dalam jangka waktu 3, 5 ato 10 menet, ngekot tan sik tan nya dudok lam ya dengan wap panas aik nok lam timbak tek.

Selalunya, mcm yang pernah aku rasa dolok, badan kita jadi bepeluh-peluh mbak kita berekum dalam ya. Apa sik nya, wap aik panas ya dah macam kita mandi sona kinek tuk dah rasanya. Ya barangkali diambik urang kinek tuk pakey molah mandik sona kali.

Bila badan kita dah berpeluh-peluh di dalam ya, sidak  di luar ngan sidak  nahan tikar rottan ya, ndak alah alah, udik udik tanyak kita, takut nya kali kita terus sik bebunyi. Tapi nang macam bulak bulak, macam ku padah tadik, macam kunyit ngan kapor,bila keluar jak semua peloh ya, segar bugar jak kita, terus muli mandik makey aik daun sembong. Baruklah timbol selera makan, nyaman jadinya, ilang rasa dingin angat kita. Sik perlu agik nak mudik Kuching ngagak doctor.

Mun nang maok nak encoba, dah sontok sontok, boleh juak dicoba. Mun maok ngambik belanja murah. Ya lah antara petua dari ninek datok kita dolok, yang maseh ku ingat sampey kinek tok. 



Macam biasa, jangan lupak ngelik LIKES. Ngomen-ngomen juak sikit.

0 Response to "MACAM NI URANG KAMPONG DOLOK NGILANG DEMAM PANAS."