KEJO KAMPONG

Keno kampong kamek yo kampong nelayan, kampong urang laut kato urang, jadi aku como kerjo kerjo laut, sungey ngan ikit-ikit kejo di darat jak aku tauk, dan pernah wak ikut dolok.
Aku mbak dari laut, netey sampey ke darat cerito aku tuk.

Mun dilaut, aku sempat ngekot arwah bapak aku meli ikan, bubok, remenin, ensuduk, ambai, payak dan macam lagik asei laut, sebab bpk aku dolok nang kerjo nyo meli asei-asei laut. Tokey bayat kato istilah sidak dolok.

Bubok dibeli kat ngiyan ato jermal. Segantang baruk antara 50 ke 80 sen jaman ya. Mbak balit, jemor di jungkar. Bilo dah cukup kerin, baruk lah dipolah belacan. Dan molah belacan jaman yo ado duak caro. Mun molah k juai ngan cino, bapak ku main kah lam kelumpang, nok macam perauk yo. Bubok kah lam yo, dah yo tinjak tinjak, berik garam ikit, berik celup mirah ikit. Lepas ya dijemor agik, cukup kerinnya, baruk dikah lam bayong ato sumpit, tutok dedat dedat, alu antar ke Kuching makey moto akek atau juno dolok, jual ngan cino. Aku maseh ingat agik tokey apak ku di jalan gamber yo, sorang nyo nama Chiap Yak, sorang nyo namo Nye Say.

Mun belacan nok k juai ngan samo kito pun melayu, nyo sik ditinjak makey kelumpang. Lepas bubok yo kerin, nyo terus ditutok lam lesong kayu. Cukup lumatnyo, dijemur udik macam tadik. Cukup kerin, belacan yo di pok pok, dipolah segipat agak-agak setengah kilo sebukuknyo. Kah lam plastic, uru ngan dian, antar kpg lintang, kpg tanjong Kuching, sebab sio tempat urang melayu kito byk.
Yo kerjo ngambik bubok k molah belacan. Selain yo, bapak ku wak molah sesar, ikan masin, ikan kukus, remah dan macam macam agik kerja laut.
Belat laut lebih kurang macam tuk

nok nampak tecugat cugat berunjam di tengah laut nun
ngan nok dekat ngan sidak beperauk tuk,
yo dinamakan jermal ato ngian, k urang ngambik bubok.

Aku pun, sempat ngabok belat, nyuai ikan nok diabok ya, macam ikan layor dolok, 8 sen jak sekali. Selain ngabok, walo pun aku sik byk ngerjo kerjo kerjo laut tuk, tapi aku byk wak tauk kerjo-kerjonyo. Melat, mukat, ngiat, melengkong, meranto, nyarin, naut, ngoret, ngambai, ambik ensuduk, ambik remenin, ambik sampik, nyuluk, embubu, mento ketam, dan banyak agik.
urang ngambai

ambai

Mun disungey, mukat tebin, naut, ngail, meranto, ngian, mento, nyarin. Nait ke tebin, kecepak kecepok, berundan, beremak, beremer,encarik sempeng, cari kerang, mano yang ado nanam kerang dolok, encarik entubar, ngoyong, melokan, ambik ramak dan ado wak lupak lupak ingat.

tuk pento ketam

Mun di darat, aku sempat ekot bapak ku ke kebon getah urang ninggai ninek aku,encobo wak ngores batang getah yo ngan pahat, terus mepak kenak empeleng bapak aku, jalor toreh getah yo lukak oleh aku. Sempat wak nguar pati getak nok lam loyang getah yo, nyuroh nyo keras, sebelom nyo di enjen. Sempat wak mutit kopeng getah k juai.
tuk caro betoi motong getah, mahat nyo ekot alur.
yang aku main sudut sik tentu upo, sampey jalornyo betakak takak

cair getah dikah lam loyang mcm tuk, dah yo kah aik sit
tunggu lam beberapa saat, nyo lak ngeras

cair getah noh dah keras ikit tek, dijolor kat enjennyo
enjen yo ngapit molah getah yo jadi kepeng mcm tuk

Di umo, walopun mek pun sik berumo, tapi aku selalu ngekot usu ku yang ado umo padi, di ulu kpg bako yo. Maso yo, sik maok rasonya duak puloh ato tigo puluh bidang kah, pajak kah urang ngelar tanah padi yo. Petang ari nang kepus kepus jak asap urang mandok di umo yo. Sempat wak aku nulong usu ku musim beranyi. Urang makey ketam, aku main cabut.

gambar iasan wak, lebih kurang mcm tuk lah sidak di umo dolok

Malam ngekot sidak abg abg, kakak kakak beramen nutok empin, beramen makan keretop. Yalah peluang urang bujang ngan urang daro temu. Lepas yo, ado wak ilang, dating rah tungguk ngowang. Mun nok dicerito panjang lebar, hai hai kerjo di kampong musin yo…sik tan nok maconyo.

gambar iasan ajak, dolok ni ado kemudahan nok k ambik gambar sidak


Jangan lupak ngelik LIKE kat blog ku tuk. Mun ado nok dikomen, agik bagus.

0 Response to "KEJO KAMPONG"